11 февруари 2009

Бюро справки

Преди няколко дни ми се наложи да отида до НЦХТ, за нещо което няма общо с темата, и там се видях с един сладур които трепеше вампира. Нищо лошо в цялата история, но ей така говорейки си за нещата от нашият живот, му зададох неудобния въпрос: „Защо си дал да ти сложат розов абокат?” Правели му венозно антибиотици и той милия не протестирал за абоката. Зададе ми въпроса: „Аз пък от къде да знам?” И се замислих, че тези неща се знаят само от челен опит...

Мен ежемесечното бодене през последните 27 години ме е научило на няколко основни неща.

Това нещо вените са ужасно капризна част от човешкото тяло, и ако не ги пазиш става страшно (само за справка: последното ми слагане на абокат завърши с пет спукани вени). На всеки един от медицинския персонал, който те вижда за първи път ужасно не му пука за теб и твойте вени, и съответно я кара през просото. За това пък аз съм се научила да крещя при нуждаJ. Никога, ама никога не позволявам да ми се пробват с каквито и да е консумативи, и винаги държа на моето.

И за да бъде открито бюрото, тук пускам инфо за видовете игли и личното си мнение по въпроса.

Наименование / Размер, мм. /Цвят
Игла за спринцовка 20G / 0.9 х 38 /жълт
Игла за спринцовка 21G / 0.8 х 38 /зелен
Игла за спринцовка 22G / 0.7 х 32 /черен
Игла за спринцовка 23G / 0.6 х 32 /син
Игла за спринцовка 25G / 0.5 х 25 /оранжев
Игла за спринцовка 26G / 0.45 х 13 /кафяв
Игла за спринцовка 27G 1/2 / 0.45 х 13 /сив
Игла за спринцовка 27G 3/4 / 0.4 х 19 /сив

Това са обикновените игли с който всеки се е сблъсквал през живота си. Аз лично ги използвам само за разтваряне на лекарства и са ми в черния списък за допира им до моето тяло. Или казано просто – никога.

Наименование /Размер, мм. /цвят /Дебит, ml/min
Катетър "Бътерфлай" 19G /1.1 х 20 /беж /43
Катетър "Бътерфлай" 21G /0.8 х 20 /зелен /25
Катетър "Бътерфлай" 23G /0.65 х 20 /син /11
Катетър "Бътерфлай" 25G /0.5 х 15 /оранжев /4
Катетър "Бътерфлай" 27G / 0.4 х 10 /сив /2

Добрите, стари бътерфлайки... За кръвопреливане, взимане на кръв и от този сорт – зелени, за Десферал – сиви. Всички останали да не ги виждам.

Наименование /Размер, мм. /цвят /Дебит, ml/min
Абокат 14G /2.2 х 50 /оранжев /343
Абокат 16G /1.7 х 50 /сив /196
Абокат 17G /1.5 х 45 /бял /128
Абокат 18G /1.3 х 45 /зелен /96
Абокат 18G /1.3 х 33 /зелен /103
Абокат 20G /1.1 х 33 /розов /61
Абокат 20G /1.1 х 25 /розов /65
Абокат 22G /0.9 х 25 /син /36
Абокат 24G /0.7 х 19 /жълт /22

Напоследък имам особен опит с абокатите. И естествено той е не особено приятен. Както и да е. За венозен Десферал – жълт абокат върши работа, ако ви кажат, че не може – не им вярвайте, за всичко останало синия е достатъчно добър.



Малко задълбаване: Размерите и дебита зависят от производителя, но в общи линии нещата са еднакви. Цветовете са еднакви при всички производители!!!

При абоката се разпознава по капачката на инжекционния отвор (injection port), шарената част отгоре, при бътерфлайките по крилата, а иглите са целите в определения за размера цвят (добре де, само пластмасата)

И тъй като в момента не се сещам повече какво да напиша по въпроса с бодящите устройства, който има въпроси да пита.

20.02.2008

Няма коментари: